وال ای | تحلیل و بررسی انیمیشن (Wall-E)

تحلیل و بررسی انیمیشن وال ای

 

انیمیشن “وال ای” یکی از کارهای پرطرفدار ارائه شده توسط شرکت انیمیشن سازی پیکسار هست که در سال 2009 به بازار وارد شد. مخاطب در این کارتون با Wall-E ، ربات ساده و کنجکاوی که بعد از رفتن انسان ها به فضا روی زمین جا مونده همراه میشه و ماجراجویی ها رو پشت سر می گذاره تا بتونه بار دیگه حیات رو به زمین برگردونه. اما آیا داستان به همینجا ختم میشه؟ همراه ما باشین تا پایان این مطلب که میخوایم به بررسی و تحلیل این انیمیشن دوست داشتی بپردازیم.

 

خلاصه داستان Wall-E

زمانی که شرکتی به نام BNL تمام دنیا رو فرا گرفته و زمین پر شده از زباله های انسانی، برنامه ای برای سفر به فضا برای انسان ها ریخته می شود. در این برنامه قراره که انسان ها به مدت کوتاهی با سفینه ای در فضا به زندگی و خوش گذرونی ادامه بدن تا ربات هایی از سری ربات های WALL.E به پاکسازی زمین بپردازند. اما کار پاکسازی زمین سال های سال طول میکشه به طوری که همه ربات هایی که مسئول این کار بودن از کار افتاده و خاموش می شوند.

داستان انیمیشن از 700 سال بعد شروع میشه. “وال ای” که تنها ربات باقی مونده بر سطح زمین هست طبق عادت همیشگی مشغول ساختن مکعب از زباله هاست که ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺗﻔﺎﻗﯽ ﯾﮏ ﮔﯿﺎه ﭘﯿﺪا ﻣﯽ کنه.  در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ ﺳﻔﯿﻨﻪ ی “اﯾﻮ” به زﻣﯿﻦ ﻓﺮود میاد. “اﯾﻮ” رﺑﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ اﻣﮑﺎن ﺣﯿﺎت ﺑﺮ زﻣﯿﻦ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه و درحال انجام وظیفه است که “وال-ای” با دیدن اون، یک دل نه صد دل میشه!

“وال ای” که میخواد هرطور شده توجه “ایو” رو به خودش جلب کنه، از گیاهی که به تازگی پیدا کرده استفاده میکنه. اما به محض اینکه گیاه رو در برابر “ایو” قرار میده، “اﯾﻮ” ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮدﮐﺎر ﮔﯿﺎه را ﭘﯿﺶ ﺧﻮدش ﻧﮕﻪ ﻣﯽ داره و ﺧﺎﻣﻮش میشه. با اینکه “وال ای” تمام تلاشش رو میکنه اما موفق نمیشه “ایو” رو روشن کنه. مدتی بعد ﺳﻔﯿﻨﻪ ﮐﺎوﺷﮕﺮ ﺑﺮای ﺑﺮﮔﺮداﻧﺪن “اﯾﻮ” ﺑﻪ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ ﺑرمیگرده و اون رو با خود ﺑﻪ ﮐﺸﺘﯽ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺮه. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ “وال-ای” ﮐﻪ ﻣﺠﺬوب “اﯾﻮ” ﺷﺪه ﺑﻪ دنبالش میره و ﻗﺪم ﺑﻪ ﺳﻔﯿﻨﻪ ای میگذاره که درحال حاضر محل زندگی تمامی انسان هاست!

 

کارگردانی در انیمیشن وال ای

اﻧﺪرو اﺳﺘﻨﺘﻮن (Andrew Stanton) از ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺸﻬﻮر اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺳﺎزی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر میاد که آثار زیادی رو هم در کارنامه هنری خودش جا داده: ﺷﺮﮐﺖ ﻫﯿﻮﻻﻫﺎ و داﺳﺘﺎن اﺳﺒﺎب ﺑﺎزی، ﺑﺎﻻ، راﺗﺎﺗﻮﯾﯽ، در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﻧﻤﻮ. از این تعداد هم دو اثر “در جستجوی نمو” و “وال ای” جزو آثار موفقی بودن که برای استنتون جایزه ی اسکار بهترین انیمیشن سال رو به دنبال داشتند.

اﺳﺘﻨﺘﻮن درﺑﺎره اﯾﺪه اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ WALL.E اینطور گفته:

“ﭼﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد اﮔﺮ ﺑﺸﺮ از ﺳﯿﺎره زﻣﯿﻦ ﺑﺮود و ﯾﮑﯽ ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﻨﺪ آﺧﺮﯾﻦ رﺑﺎت را ﺧﺎﻣﻮش ﮐﻨﺪ؟”

ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﭘﯿﮑﺴﺎر اﯾﻦ ﺑﺎر اﻧﯿﻤﯿﺸﻨﺶ رو در ﻗﺎﻟﺐ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ-ﺗﺨﯿﻠﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﻣﺎ اﯾﻦ اﺛﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﯾﮏ اﺛﺮ ﻋﻠﻤﯽ-ﺗﺨﯿﻠﯽ ﻣﺤﺪود نمیشه. اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ وال ای ﺷﺎﻣﻞ اﯾﺪه ﻫﺎی زﯾﺎدی اﺳﺖ و ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪ ای ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ و ﺑﯽ ﻓﻜﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه باشه.

WALL.E از ﯾﮏ ﭘﯿﺎم ﺳﺎده: ” ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ زﻣﯿﻦ ﺑﺎﺷﯿﻢ.” ﺷﺮوع میشه اﻣﺎ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ در داﺳﺘﺎن ﻓﺮو ﻣﯽ روﯾﻢ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺮ و زﯾﺒﺎﺗﺮی ﻣﯽ رﺳﯿﻢ. اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻓﺮاﻣﻮش ﺷﺪه در ﺻﻔﺤﺎت مانیتور و تکنولوژی، ﮐﻤﺒﻮد ﻋﺸﻖ و ﻣﺤﺒﺖ و ﯾﺎدآوری وﻇﯿﻔﻪ ی ﺟﻤﻌﯽ از ﻣﻮاردی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻨﻤﺪی ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺲ و ﮐﺎرﮔﺮدان اﯾﻦ اﺛﺮ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ اﻧﺘﻘﺎل داده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

 

ایده های محتوایی موجود در انیمیشن Wall-E

شروع انیمیشن با نشون دادن نماهای غمزده و اسفباری از کره ی زمین شروع میشه که درنتجیه ی مصرف گرایی افراطی انسان ها ایجاد شده. درواقع سیاره ما تبدیل شده به یه ویرانه ای که سال هاست هیچ جنبنده ای نتونسته روش زندگی کنه و انسان ها هم فرار کردن و رفتن تا بتونن جونشون رو حفظ کنن. پس ایده اصلی این انیمیشن دوست داشتنی مشخصه! سازنده های “وال ای” سعی دارند تا مردم جهان رو نسبت به تهدیدات مخربی که آینده محیط زیست رو نشونه گرفته آگاه کنن.

ایده محتوایی دیگه ای که در انیمیشن وجود داره، هشدار دادن به مردم درباره تکنولوژی و سیستم ماشینی هست که امروزه کل دنیا رو تحت سلطه ی خودش درآورده. اگر ما هم به همین روال ادامه بدیم و تکنولوژی رو جایگزین همبستگی، همدلی و عشق کنیم مدت زیادی طول نمیکشه که تبدیل میشیم به شخصیت های کارتونی مضحکی که در سفینه “آکسیوم” با صندلی های شناور جا به جا میشن و قدرت انجام هیچ کاری رو ندارن. اونها ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ ﺑﻬﺘﺮ اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ رو ﺑﻪ ﺻﻔﺤﺎت ﻣﺎﻧﯿﺘﻮری که رو ﺑﻪ روشون قرار داره ﻣﯽ ﻓﺮوشند.

ﻣﻮرد دﯾﮕﺮی ﮐﻪ در اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ WALL.E بهش اﺷﺎره میشه اﻫﻤﯿﺖ ﻧﮕﻬﺪاری و ﻣﺮاﻗﺒﺖ اﺳﺖ. اﮔﺮ بخوایم ﻫﺮ ﺑﺎر ﮐﻪ ﭼﯿﺰی دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻞ میشه اون رو رﻫﺎ ﮐﻨﯿﻢ و ﻓﺮﺻﺘﯽ دوﺑﺎره ﺑﺮای ﺑﺎزﺳﺎزی و ﺗﻌﻤﯿﺮ بهش ﻧﺪﻫﯿﻢ ﯾﺎ در زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺣﻀﻮر ﻣﺎ اﺣﺴﺎس میشه ﺧﻮدمون رو ﮐﻨﺎر ﺑﮑﺸﯿﻢ، ﺷﺮاﯾﻂ درست که نمیشه هیچی بلکه از ﻗﺒﻞ هم ﺑﺪﺗﺮ میشه. بیاین فکر کنیم چقدر خوب میشه اگه ذهنیتی مثل کاپیتان انیمیشن “وال ای” داشته باشیم!

ﮐﺎﭘﯿﺘﺎن با دیدن گیاه، مقداری آب بهش میده و میگه:

” ﺗﻮ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﻧﯿﺎز داری ﺗﺎ ازت ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﮐﻨﻪ، همین.”

درواقع ﻋﺒﺎرﺗﯽ رو ﺑﻪ ﮐﺎر میبره ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪه ﺑﺮای سیاره زﻣﯿﻦ هم ﮐﺎرﺑﺮد داره و ﺑﺮای ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺼﻤﻢ میشه کشتی فضایی رو برگردونه تا فرصت دوباره ای به حیات انسان روی زمین بده.

 

شخصیت پردازی در انیمیشن وال ای

وﯾﮋﮔﯽ ای ﮐﻪ “وال ای” و “اﯾﻮ” رو تبدیل به دو کاراکتر متفاوت از دیگران میکنه و باعث ایجاد تغییر و تحول در زندگی انسان های سفینه “آکسیوم” میشه، وجود احساسات هست. “وال ای” خلاصه شده ی عبارت Waste Allocation Load Lifter- Earth Class به ﻣﻌﻨﺎی آﺷﻐﺎل ﺟﻤﻊ ﮐﻦ زﻣﯿﻨﯽ اﺳﺖ. اﻣﺎ اون ﻟﺰوﻣﺎ ﻫﺮ ﭼﯿﺰی رو ﮐﻪ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ کنه آﺷﻐﺎل نمیدونه. بلکه از بین وسایلی که هر روز به چشمش میخورن ﮐﻠﮑﺴﯿﻮن زﯾﺒﺎﯾﯽ در خونه اش ساخته. “وال ای” به موسیقی، رﻗﺺ و ﻓﯿﻠﻢ ﻋﻼﻗﻪ نشون میده و حتی یه ﺳﻮﺳﮏ دﺳﺖ آﻣﻮز هم داره!

ربات احساسی دیگه ی ما یعنی “اﯾﻮ” هم با وجود اینکه برای یه ماموریت به زمین اومده و درواقع برنامه ریزی شده تا کاری رو انجام بده، ﺑﻪ ﻣﺤﺾ دور ﺷﺪن ﺳﻔﯿﻨﻪ اش از زﻣﯿﻦ، به بالا و پایین میپره و با ﺣﺮﮐﺎت زﯾﺒﺎﯾﯽ توی آﺳﻤان ﺑﻪ ﭘﺮواز در میاد و ﺣﺲ رﻫﺎ ﺷﺪﮔﯽ رو ﺑﻪ ﻣﺎ اﻟﻘﺎ می کنه و با دیدن ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺮﮐﺎت هست ﮐﻪ “وال ای” ﺷﯿﻔﺘﻪ ی اون میشه.

تاثیر چشم ها

ﺟﺪای از ﺣﺲ و ﺣﺎل ﮔﺮم و ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﮐﻪ در ﺷﺨﺼﯿﺖ ﭘﺮدازی اﯾﻦ دو رﺑﺎت اﻧﺠﺎم گرفته، ﺣﺎﻟﺖ ﭼﺸﻢ ها هم ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ اﺣﺴﺎﺳﺎت این دو رو ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ اﻧﺘﻘﺎل میدن. در اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ WALL.E ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎ دﻫﺎن ﺧﻮدشون رو برای حرف زدن باز نمیکنن یا اینکه مثل شخصیت کارتون های دیگه این قابلیت رو ندارن که با تغییر حالات چهره و گونه احساساتشون رو نشان بدن. به همین دلیل این چشم ها هستن که بار نمایش ﺑﺨﺶ زﯾﺎدی از ﻋﻮاﻃﻒ اﯾﻦ دو رﺑﺎت رو به دوش میکشن.

به ویژه “وال-ای” که در بخش اول انیمیشن بدون هیچ دیالوگی باید انواع حس ها رو به مخاطب انتقال بده تا اون ها رو با خودش همراه کنه. ﭘﯿﮑﺴﺎر ﺣﻠﻘﻪ دور دورﺑﯿﻦ چشم “وال ای” رو ﻃﻮری ﻧﻮرﭘﺮدازی ﮐﺮده ﮐﻪ بتونه اﺣﺴﺎﺳﺎت دروﻧﯽ ﮐﺎراﮐﺘﺮ رو نشون بده. در شخصیت “اﯾﻮ” هم اﮔﺮﭼﻪ ﭼﺸﻢ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺗﺮی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪن اﻣﺎ همون هرف رو دنبال میکنن. ﺣﺮﮐﺖ چشم این کاراکتر داخل ﻓﻀﺎی ﺳﯿﺎﻫﯽ ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻗﺮار داره، ﺣﺲ و ﺣﺎل ﺳﺮﮐﺸﯽ ﻫﺎ و ﺑﺎزﯾﮕﻮﺷﯽ هاش رو به خوبی منتقل میکنه.

تاثیر رنگ ها

ﺑﺮﺧﻼف “وال ای” ﮐﻪ ﻣﺪام ﺑﺮ رﯾﻞ ﭼﺮخ ﻫﺎﺶ روی زﻣﯿﻦ راه میره، “اﯾﻮ” ﻫﻤﯿﺸﻪ مقداری ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺳﻄﺢ زﻣﯿﻦ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻌﻠﻖ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ کنه. همونﻃﻮر ﮐﻪ از ظاهرشون هم ﭘﯿﺪاﺳﺖ “وال ای” همیشه خاکیه و گرد و ﻏﺒﺎر ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه داره درﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ “اﯾﻮ” رﺑﺎت ﺳﻔﯿﺪ و ﺑﯽ ﺧﻂ و خشیه ﮐﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺮق ﻣﯽ زنه. ﺳﺎزﻧﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ زﯾﺒﺎﯾﯽ “ایو” از ﺑﻌﺪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮدن.

حتی رﻧﮓ ﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه در “وال ای” ﺳﺎده اﺳﺖ و ﺣﺲ ﺗﺮﺣﻢ و دﻟﺴﻮزی ﻣﺨﺎﻃﺐ رو ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ این کاراکتر ﺟﻠﺐ ﻣﯽ کنه به صورتی که ﺑﺮای ﻣﺎ دﻟﮕﺮم ﮐﻨﻨﺪه و آﺷﻨﺎست. و همچنین رﻧﮓ ﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه در ﺧﻠﻖ ﺷﺨﺼﯿﺖ “اﯾﻮ” اون رو ﺑﻪ چیزی با ارزش که از طرف آسمان هدیه داده شده بدل میکنه. “ایو” ﺳﻔﯿﺪ ﺧﺎﻟﺺ اﺳﺖ و رﻧﮕﯽ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻧﻪ داره که اﺳﺘﻔﺎده از رﻧﮓ آﺑﯽ ﺑﺮای چشم هاش هم به او ویژگی پاکی و ﺻﺪاﻗﺖ، ﺧﺎﻟﺺ و ﺑﯽ آﻻﯾﺶ میده.

 

نشانه شناسی در انیمیشن Wall-E

گیاه سبز

ﮔﯿﺎه در اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ وال ای ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ داره و درواﻗﻊ ﻧﯿﺮوی ﻣﺤﺮک و ﭘﯿﺸﺒﺮﻧﺪه ی داﺳﺘﺎن اﺳﺖ. اﺑﮋه ای ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎزﮔﺸﺖ اﻧﺴﺎن و اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ به زﻣﯿﻦ میشه. ﻣﺎ ﮔﯿﺎه رو ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺟﻮد زﻧﺪه ای که باعث حفظ و ادامه حیات میشه ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﯿﻢ. ﭘﯿﺪا ﺷﺪن اﯾﻦ ﮔﯿﺎه ﺗﻮﺳﻂ “وال ای” در اﺑﺘﺪای انیمیشن ﭘﯿﺎم آور اﻣﯿﺪ ﺑﻪ زﻧﺪﮔﯽ و وﺟﻮد ﻓﺮﺻﺘﯽ دوﺑﺎره ﺑﺮای ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی زندگی ﺑﺮ زﻣﯿﻦ است.

آتش

در ﻓﯿﻠﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ “وال ای” ﮐﻠﮑﺴﯿﻮﻧﯽ از ﻓﻨﺪک توی ﺧﺎﻧﻪ داره اﻣﺎ درﺳﺖ نمیدونه آﻧﻬﺎ ﭼﻪ ﮐﺎرﺑﺮدی دارﻧﺪ. زمانی که میخوا “ایو” رو تحت تاثیر قرار بده و از بین وسایلش یه فندک به دست او میده، “اﯾﻮ” اتفاقی قندک رو روﺷﻦ ﻣﯽ کنه و ﻫﺮ دو ﺧﯿﺮه ﺑﻪ ﺷﻌﻠﻪ ی آﺗﺶ اون میشن. فندک یا به عبارت بهتر آﺗﺶ، ﻧﻤﺎد عشقیه ﮐﻪ بین وال ای و اﯾﻮ ﺷﮑﻞ میگیره.

ﺗﯿﺘﺮاژ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ هم ﺑﺎ روﺷﻦ ﮐﺮدن ﻫﻤون ﻓﻨﺪک و زبونه گرفتن یه شعله آتش ﺷﺮوع میشه و ﺑﻌﺪ از اون رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺑﺸﺮﯾﺖ نشون داده میشه ﮐﻪ چطور ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻫﻢ ﺣﯿﺎت ﺟﺪﯾﺪی رو آﻏﺎز ﮐﺮدند.

آب

در کشتی فضایی عظیم “آکسیوم” که حالا محل زندگی انسان هاست، فضایی که بیشترین شباهت رو به زمین داره، قسمت عرشه یا استخر اون هست. جای تعجب نداره که سازنده های این انیمیشن محل جایگذاری گیاه سبز و دکمه برگشت انسان ها به کره زمین سفینه رو در قسمت عرشه این کشتی قرار دادند!

 

تاثیر گرفتن از فیلم 2001 اودیسه فضایی

فیلم 2001 اودﯾﺴﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ به کارگردانی استنلی کوبریک یک فیلم ﻋﻠﻤﯽ ﺗﺨﯿﻠﯽ بسیار موفق ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺶ ﻣﺎ رو ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اودﯾﺴﻪ ﻫﻮﻣﺮ و ﻣﺤﺘﻮای اﺳﻄﻮره ای اون میبره. در انیمیشن WALL.E هم از موسیقی و هم از جلوه های بصری فیلم اودیسه فضایی تاثیر گرفته شده. اما این تاثیرپذیری حتی در داستان هم به خوبی قابل تشخیص هست و ما شاهد سفر قهرمان به دنیای ناشناخته ای هستیم که در پایان این سفر به خاطر دست و پنجه نرم کردن با چالش های متفاوت، دچار تحول و تغییر شخصیت شده:

  • “وال ای” و ﺳﻮﺳﮏ دﺳﺖ آﻣﻮزش ﮐﻪ در زﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ کنن
  • ﻓﺮود اﯾﻮ ﺑﺮ زﻣﯿﻦ و ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﺷﺪن “وال ای” ﺑﻪ او
  • ﺳﻔﺮ “وال ای” ﺑﻪ ﮐﺸﺘﯽ ﻓﻀﺎﯾﯽ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ی اﺗﻔﺎﻗﺎت ﺟﺪﯾﺪ
  • بازگشت به زمین و تشکیل حیاتی جدید

بخش دیگه ای از انیمیشن که به نوعی ادای دین به فیلم 2001 اودیسه فضایی به حساب میاد، ربات “آتو” هست که بسیار شبیه به ربات “هال 9000” در فیلم کوبریک هست. این ربات اصلی ترین کامپیوتر مجموعه محسوب میشه که هیچکس غیر از اون از ماموریت اصلی باخبر نیست. این ربات در طول سفر طغیان میکنه و تصمیم میگیره که خدمه سفینه فضایی رو از بین ببره، طغیانی که در انیمیشن هم شاهدش هستیم.

همونطور که میدونیم کاپیتان با “آتو” درگیر میشه و موفق میشه که این ربات رو خاموش کنه و کنترل سفینه رو به دست بگیره. زمان درگیری کاپیتان و “آتو” ﻗﻄﻌﻪ ی ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ “ﭼﻨﯿﻦ ﮔﻔﺖ زردﺷﺖ” از رﯾﺸﺎرد اﺳﺘﺮاوس را ﻣﯽ ﺷﻨﻮﯾﻢ که باز هم ارجاع داره ﺑﻪ ﻓﯿﻠﻢ اودﯾﺴﻪ ی ﻓﻀﺎﯾﯽ. ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ “داﻧﻮب آﺑﯽ” از ﯾﻮﻫﺎن اﺷﺘﺮاوس ، ﻗﻄﻌﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ دﯾﮕﺮی هست ﮐﻪ از ﻓﯿﻠﻢ وام ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و زمانی پخش میشه که کاپیتان در ﺣﺎل ﻧﻮﺷﯿﺪن ﻗﻬﻮه اش اﺳﺖ و وﺿﻌﯿﺖ ﺳﻔﯿﻨﻪ رو ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

 

دیدگاهتان را بنویسید